|
|
Szabályváltozások
2010
2§.
Pálya
- A
3-pontos
vonalat fél
méterrel
távolabbra
vitték a
kosártól. A
jelenlegi
6,25 m
helyett
mostantól
6,75 m lesz.
-
A
szigorított
(3 mp-es)
terület
trapéz
helyett
téglalap
alakú lesz,
mint az
egyesült
Államokban.
-
A kosarak
alatt
úgynevezett
belemenés-mentes
területet
festenek
fel. A
félkör
sugara 1,25
méter, és a
középpontja
a kosár
középpontja.
- 2 kis
vonalat
festenek fel
a
jegyzőasztallal
szembeni
oldalvonalnál
a 3-pontos
körív
tetejével
egy
magasságban.
Az új pálya
rajza

4§
Felszerelések
A következők
megengedettek:
A
nadrágszáron
túlnyúló, a
nadrággal
azonos színű
biciklinadrág
viselhető.
-
Karszorító,
mely a mez
színével
megegyező
meghatározó
színű.
-
Lábszorító,
mely a mez
színével
megegyező
meghatározó
színű. Ha a
felső
lábszáron
van, akkor a
térd felett,
ha az alsó
lábszáron,
akkor a térd
alatt kell
végződnie.
- Nem
színes,
átlátszó
fogvédő
8, 9 és 10§
-
Játékszünet
illetve
negyed
kezdete és
vége, Labda
élővé válik
Feldobáskor
- A labda
akkor válik
élővé,
amikor
elhagyja a
játékvezető
kezét
feldobáskor.
Mostantól
ugyanekkor
kezdődik a
mérkőzés, és
fejeződik be
a mérkőzés
előtti
játékszünet.
Ez a
szabályozás
kiküszöböli
azt az
elméleti
problémát,
hogy ha a
játékvezető
feldobáskor
azelőtt
ítélt hibát,
hogy a
labdát
érintették,
játékszünetbeli
hibának
kellett
tekinteni.
Mostantól ez
az eset is a
mérkőzés
része.
Bedobáskor
- A többi
negyed akkor
kezdődik, és
az azt
megelőző
játékszünet
akkor
végződik,
amikor a
labda élővé
válik, azaz
a bedobó
játékos
rendelkezésére
áll a labda.
16§ - Negyed
végi kosár
Egy új
paragrafus
lett
bevezetve,
mely
egyértelműen
meghatározza,
hogy
minimálisan
mennyi idő
szükséges
egy
kosárradobáshoz,
pöcizéshez
vagy
zsákoláshoz.
A
mérkőzésórának
legalább 0,3
másodpercet
kell
mutatnia
ahhoz, hogy
egy bedobás
vagy utolsó
büntetődobást
követően a
játékos
birtokba
vegye a
labdát és a
kosárra
dobja. Ha az
óra 0,2 vagy
0,1
másodpercet
mutat, akkor
csak
pöcizéssel
vagy
közvetlen
zsákolással
lehet
érvényes
kosarat
elérni.
17§ - A
bedobás
helye az
utolsó 2
percben
történt
időkérés
után
Ha egy
csapat az
utolsó 2
percben időt
kér, és a
védő
térfeléről
hozná
bedobással a
labdát,
akkor a
bedobás
helye nem a
félvonalnál
lesz, hanem
az új
bedobás
helyet
jelölő
vonalnál,
mely a
támadótérfélen
a 3 pontos
kör
tetejével
egymagasságban
van.
28 és 30§ -
Visszajátszás
és 8 mp
Mostantól
azt a
játékost,
aki egyik
lábával a
védő,
másikkal a
támadó
térfélen áll
a
védőtérfélen
lévőnek kell
tekinteni. A
játékos csak
akkor van a
támadó
térfélen, ha
mindkét
lábával a
támadó
térfélen
van. Vagyis
mostantól
ugyanaz a
szabály
vonatkozik
az összes
játékosra,
mint a
labdavezetőre.
Tehát az a
játékos, aki
egyik
lábával a
védő,
másikkal a
támadó
térfélen
áll,
hátrafelé
vezetheti a
labdát,
hátrasarkazhat
vagy
hátrapasszolhatja
a labdát.
A szabály
célja, hogy
ugyanaz az
elv legyen
érvényes
minden
játékosra
mint a
labdavezetőre,
s ezáltal
lehetővé
tegyen a
félvonalnál
történő
normál
mozgásokat.
28 és 50§ -
Bedobáskor a
8 és 24 mp
számolásának
kezdete
Bedobáskor a
8 és 24
mp-ek
számolása
akkor
kezdődik,
amikor a
labda érint
egy játékost
(akár védőt,
akár
támadót!) a
pályán. Ez
azt jelenti,
hogy
bedobáskor a
mérkőzésórát
és a 24
mp-es órát
egyszerre
kell
indítani. A
régi szabály
szerint a 24
mp-es óra
akár később
is
indulhatott,
mivel
jelenleg
csak akkor
indul,
amikor az
első játékos
birtokba
veszi a
labdát a
pályán, és
ez nem
feltétlenül
esik egybe
azzal, hogy
érinti.
A mérkőzés vége felé néhány dörzsöltebb játékos megpróbált néhány
másodpercet
nyerni
azzal, hogy
nem fogta
meg, hanem
csak
érintette a
labdát. Ez a
szabályváltoztatás
megszünteti
ezt a
lehetőséget.
29§ - 24
mp-es
szabály
Ha a
bedobást a
védőtérfélről
végzik el,
és a
szabályok
szerint
vissza kell
ugrasztani
az órát,
akkor azt 24
mp-re kell
visszaállítani.
Ha a
bedobást a
támadótérfélről
végzik el,
és a
szabályok
szerint
vissza kell
ugrasztani
az órát,
akkor azt a
24 mp-es
órát az
alábbiak
szerint kell
visszaállítani:
- Ha az óra
14 mp-et
vagy többet
mutat, akkor
az órát nem
kell
visszaállítani.
A órán
jelzett idő
változatlan
marad.
- Ha az óra
13 mp-et
vagy
kevesebbet
mutat, akkor
az órát 14
mp-re kell
visszaállítani.
A szabály célja, hogy még jobban felgyorsítsa a játékot.
33§ -
Belemenés-mentes
terület
A
belemenés-mentes
félkörök
területére
irányuló
betöréseknél
a védő
játékossal a
levegőben
lévő támadó
játékos
által
okozott
érintkezéseket
nem lehet
támadó
hibának
ítélni,
kivéve, ha a
támadó
játékos
szabálytalanul
használja
kezeit,
karjait,
lábait vagy
testét,
miközben:
- A
levegőben
lévő támadó
játékos
birtokolja a
labdát, és
- Megpróbál
kosárra
dobni vagy
passzolni,
és
- A
védőjátékos
mindkét lába
a
belemenés-mentes
félkör
területén
belül
helyezkedik
el.
A belemenés-mentes félkörök területeire vonatkozó szabály célja
az, hogy ne
jutalmazza
azt a védő
játékost,
aki a saját
kosara alatt
úgy
helyezkedett,
hogy támadó
hibát
harcoljon ki
a labdát
birtokoló és
a gyűrű felé
tartó támadó
játékos
ellen.
Ahhoz, hogy
a
belemenés-mentes
félkörök
területeiről
szóló
szabály
alkalmazható
legyen:
- A védő
játékos
mindkét
lábának a
félkörön
belül kell
lennie (lásd
1. ábra). A
félkör
vonalazása
nem része a
félkörnek.
- A támadó
játékosnak a
kosár
irányába
tartva át
kell
haladnia a
félkör
vonalán a
labdával, és
miközben a
levegőben
van, meg
kell
kísérelnie
egy
mezőnybeli
kosárra
dobást vagy
átadást.
A
belemenés-mentes
félkörök
területeiről
szóló
szabályt nem
lehet
alkalmazni,
és minden
érintkezést
a normál
szabályozások
szerint (pl.
függőlegesség
elve,
támadó/védő
helyzet)
kell
megítélni az
alábbi
esetekben:
- Minden
olyan
játékhelyzetben,
amely a
belemenés-mentes
területen
kívül
történik,
beleértve
azokat is,
amelyek a
félkör és az
alapvonal
között
alakulnak
ki.
- Minden
olyan
lepattanóért
folyó
játéknál,
amikor a
mezőnybeli
kosárra
dobási
kísérletet
követően a
labda
lepattan a
gyűrűről és
érintkezés
történik.
- A kezek,
karok, lábak
vagy a test
bármely
szabálytalan
használatáért,
függetlenül
attól, hogy
a támadó
vagy a védő
játékos
követte el
azt.

36§ -
Bedobás
közbeni
sportszerűtlen
hiba
A jelenleg
érvényes
szabálymagyarázatok
szerint
sportszerűtlen
hibát kell
ítélni
automatikusan
annak a
védőjátékosnak,
aki bedobás
közben követ
el hibát,
amikor a
játékvezető
a labdát már
a bedobó
játékos
rendelkezésére
bocsátotta,
de a bedobó
játékos
kezét nem
hagyta el a
labda a
bodobás
során. Az új
szabálymagyarázatok
szerint ezt
mér csak a
negyedik
negyed,
illetve a
hosszabbítások
utolsó 2
percében
kell
alkalmazni.
A szabálymagyarázat eredeti célja az, hogy megakadályozza a
védőjátékosokat
olyan
taktikai
faultok
elkövetésében,
melyek célja
csak az,
hogy az óra
ne induljon
el. Normál
körülmények
között ez
csak a
mérkőzés
végén
szokott
előfordulni.
Az új
szabálymagyarázat
jobban
szolgálja a
szabály
célját és a
játék
szellemével
is jobban
összhangban
van.
38§ -
Technikai
hiba az
utolsó vagy
egyetlen
büntetődobás
alatt
Az utolsó
vagy
egyetlen
büntetődobás
során ha egy
védő játékos
szabálysértést
követ el
technikai
hibát csak
akkor kell
ítélni
ellene ha az
labdaakadályozás.
Kosárakadályozás
esetén már
nem. |